Jak nawiązywać relacje z osobami rosyjskojęzycznymi

paź 04 2021

Jak nawiązywać relacje z osobami rosyjskojęzycznymi

Tekst w wersji audio. Podcast:

Dzień dobry społeczności!

W ubiegły piątek podczas Konferencji Tłumaczy ++ Translation and Localization Conference 2021 miałam przyjemność moderować dyskusję na temat „Tłumacz prawa ręka cyborga czy cyborg prawa ręka tłumacza”.

Tłumacze oswajają technologię.

Wychodzimy ku przyszłości i jesteśmy elastyczni, z łatwością podążamy za zmianami i dostosowujemy się.

Gdy słyszę przyszłość nasuwa mi się standardowe pytanie, które słyszymy podczas rozmowy kwalifikacyjnej: „Gdzie widzi się Pani za 5 lat”.

Osoby zajmujące się językiem mają różne przemyślenia.

Z  pewnością każdą wypowiedź łączy jedno: „z językiem…”

Obecnie w Polsce jest ponad 2 miliony osób z Ukrainy, prognozuje się, że przybędzie do 4 milionów.

Czy znacie sytuację jaka panuje na Ukrainie?

Z pensją 800 złotych czy z emeryturą 350 złotych osobom mieszkającym na Ukrainie jest ciężko przeżyć.

Polska staje się idyllą, „lepszym jutrem”.

Był moment, że Polska bardzo współpracowała ze Wschodem, dopóki nie zostało nałożone embargo.

Polacy są narodem bardzo kreatywnym, więc znajdowali sposoby, aby wszelkie kwestie obejść i współpracować z dobrym klientem biznesowym jakim jest klient ze Wschodu.

Język rosyjski rósł w siłę, a filologie nie były traktowane jako dodatkowe studia, ale jako priorytetowe.

Obecnie przeżywamy ponowny rozkwit języka rosyjskiego, poprzez napływ osób z Ukrainy i Białorusi.

I nawet jeżeli mamy swoje uprzedzenia  to niestety musimy pogodzić się z faktem, że coraz częściej słyszymy język rosyjski i ukraiński.

Jak należy pracować z osobami rosyjskojęzycznymi?

Poniżej przedstawiam 5 cech, które powinniśmy opanować:

  1. Mów w języku rosyjskim

Nosiciele języka lubią, gdy zwracasz się do nich w ich rodzimym języku.

  • Traktuj priorytetowo

Poczucie wyjątkowości nawiązuje relację biznesową i ułatwia kontakt.

  • Buduj zaufanie

Najlepsze i najtrwalsze relacje są oparte na zaufaniu. Model biznesowy powinien opierać się na poufności.

  • Bądź pomocna/pomocny

 Każda osoba czy to zlecająca usługę czy współpracująca z Tobą powinna czuć się spokojna/y powierzając Ci zlecenie.

  • Bądź uprzejma/uprzejmy

Pożegnanie w języku rosyjskim słowami np.: „Życzę dobrego dnia, pogody, zdrowia” jest wpisane w kulturę narodu.

Wyżej przedstawione cechy oparte są na mentalności rosyjskiej, a przede wszystkim na wysokiej kulturze osobistej.

Oczywiście mentalność narodu wynika nie tylko z historii, sztuki, ale przede wszystkim oparta jest na cechach osobowościowych każdej nacji.

Najlepsze relacje uzyskuje się wtedy, gdy jesteśmy akceptowani przez inny naród lub wykazujemy zestaw kilkunastu podobnych cech.

Możemy wtedy usłyszeć : „nasza”, „nasz”.

Z pewnością należy zapamiętać, że osoby rosyjskojęzyczne uważają, że „Twój przyjaciel jest ich przyjacielem”.

Ile już nawiązaliście kontaktów z osobami rosyjskojęzycznymi?

Uściski.

Sylwia

1 Comment
Share Post
1 Comment
  • Rafał
    Odpowiedz

    Witaj,
    Tak króciutko podane przez Ciebie wskazówki „Jak należy pracować z osobami rosyjskojęzycznymi” wpasowują się w relacje ogólnoludzkie i są wręcz modelowe wg mnie dla naszego społeczeństwa co poniekąd wskazano i wydawałoby się oczywistym (bliskość ? kulturowa), które jednakże niestety coraz bardziej od nich odchodzi. Przeczytawszy powyższe z racji Twojej profesji nasunęły mi się pewne wnioski co starego polskiego przysłowia, czy może jednak w pełni świadome działanie/a ?
    Niezależnie co do osobowości i indywidualizmu danej osoby kolejny Twój post zawiera istotny i dokształcający przekaz mogący być praktycznie od razu wprowadzonym w życie 🙂 Dzięki i Pozdrowionka, R.
    Ps.
    Qrcze 'uciekło’ mi właśnie zasłyszane kilka dni temu chińskie przysłowie, a szkoda wielka – coś mi mówi , że by się wpasowało 😉

    19 października 2021 at 14:11

Post a Comment

Visit Us On FacebookVisit Us On InstagramVisit Us On Linkedin